Mi az OBD-I és OBD-II?
OBD (On Board Diagnosis) fedélzeti diagnoszikát az USA-ban vezették be az 1988-as modellévtől kötelezően.A műszaki előírásokat a SAE (Society of Automobile Engineers) szabványok tartalmazzák.Az OBD-I szerint ellenőrizni kell az emissziókorlátozó azon rendszereit melyek a központi vezérléssel kapcsolatban állnak.A keletkező hibák kijelzéséhez a műszerfalon elhelyezett MIL (Malfunction Indicator Light) lámpát helyeznek el.
A keletkezett hibát villogókódokkal vagy arra alkalmas kiolvasóval ( interfész ) lehet meghatározni.Az európai autógyártók részre az előírásokat az ISO (International Organization for Standardization) szabályozza.Alapnorma az ISO 9141,mely tartalmazza pl.: a diagnosztikai csatlakozó adatait,valamint a diagnosztika műszer adatait (csatlakozási paraméterek,protokoll,adatforgalom jellemzői).
Az OBD-I szabványt 1994-ben felváltotta az OBDII.
USA-ban készült gépjárműveknél 1996-tól kötelező az OBD2.
EUrópában az Otto motoros gépjárműveknél 2001-től a dízel üzemű autóknál 2003-tól és a teherautóknál 2005-től kötelező az OBD II szabvány használata.A hibakódok kiolvasása csak arra alkalmas rendszerteszterrel ( Generic Scantool ) lehetséges.A diagnosztika csatlakozó szabványát és lábkiosztását a SAE J1962 ajánlás tartalmaza.Az ajánlás tartalmát az ISO 9141-2 szabvány változatlanul átveszi(CARB-ISO csatlakozó).
Az OBD2 csatlakozón kiolvasott hibakódok ( DTC ) paraméterei és értékei minden járműnél azonos jelentéssel bírnak,de a hibakódok kiolvasásához használt adat protokoll gyártók szerint különbözhet.GM járművek a SAE J1850 VPW (Variable Pulse Widht Modulation),Ford a SAE J1850 PWM ( Pulse Widht Modulation ),európai és ázsiai autók általában az ISO 9141 szabvány protokollt használják a hibakód kiolvasásához.
A 16 pólusú csatlakozó bekötése alapján beazonosítható,hogy milyen protokollt használó gépjárművel van dolgunk.
( Csatlakozó az autó felől nézve)
PIN (Jel) | PIN (Test) | PIN (Jel) | PIN (Jel) | PIN (+12 V) | Protokoll |
-- | 4 + 5 | 7 | 15 | 16 | ISO 9141-2 |
2 | 4 + 5 | -- | 10 | 16 | PWM J1850 |
2 | 4 + 5 | -- | -- | 16 | VPW J1850 |
-- | 4 + 5 | 6 | 14 | 16 | CAN Bus |
- A csatlakozóban található többi érintkezők gyártó specifikus kivezetések.
- FONTOS! Attól,hogy az autó szabványos OBD2 csatlakozóval rendelkezik,még nem feltétlenül jelenti,hogy az autó rendelkezik is az OBD2 elérhetőséggel.Ez minden esetben az autó vezérlőegységén múlik!
|
Az OBD szabvány csak a motor emisszió ellenőrző rendszerekkel kapcsolatos funkciókat szabályozza,tehát az hogy a motor vezérlésen kívül mit tudunk még diagnosztizálni az autón az attól függ,hogy a gyártó még mely egységeket kötötte rá az OBD2 rendszerre.
Honnan tudható,hogy az autó OBD 2 rendszerű?
A kérdés megválaszolása elég nehéz.Sajnos nem lehet kategórikusan kijelenteni,hogy
a benzines típusok 2001-től a dízel 2003-tól,mert a gyártók koránt sem tartották magukat az előírt időkhöz,inkább ajánlásnak tekintették azt.Egyes gyártók és típusok már 1996-tól rendelkeznek OBD 2 -vel ( pl.:Volvo ),de egyes európai típusok csak nehézkesen csatlakoztak/csatlakoznak a szabványhoz.Egyes országokban a forgalmi engedélybe is be van jegyezve az EOBD kód.Néhány autótípust ellátak egy információs címkével :
Talán a márkakereskedők is tudnak segíteni a kérdés tisztázásában....
EOBD OBD2 rendszerrel ellátott autótípusok
Egy kis ízelítő az OBD2 típusokból.
( A táblázat csak tájékoztató jellegű ! )
|